Vain 4 prosenttia ei syö koskaan eineksiä

By 14.11.2016 Ajankohtaista

Vaikka kokkailu ja ruuanlaitto kasvattavat suosiotaan, kuuluu valmisruoka vahvasti suomalaisten arkeen. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan 66 prosenttia suomalaisista syö valmisruokia vähintään kuukausittain. Kokkikartanon teettämään tutkimukseen vastasi 503 suomalaista.

Suomalaiset käyttävät arkea helpottavia valmisruokia säännöllisesti. Ainoastaan neljä prosenttia kyselytutkimukseen vastanneista ei käytä valmisruokia lainkaan. Päivittäin tai viikoittain valmisruokia syödään 25 prosentissa suomalaistalouksista, ja useita kertoja kuukaudessa 26 prosentissa talouksista. Vastanneista 96 prosenttia kertoo, että heidän taloudessaan syödään valmisruokia ja että vastanneet myös syövät niitä itse.

Valmisruokia vältellään pääasiassa hinnan ja makuseikkojen takia tai terveellisyyteen vedoten: itse laitettua ruokaa pidetään terveellisempänä, mutta myös maistuvampana ja edullisempana. Osa valmisruokia välttelevistä voisi harkita einesten käyttöä, mikäli valmisruuissa ei olisi lisäaineita.

Tutkimuksessa selvisi myös, että asiakkaat käyttävät eri valmisruokavalmistajien tuotteita usein rinnakkain. Perustelut eri valmistajien tuotteiden käytölle vaihtelevat riippuen valmistajasta.

– Kokkikartano ei ole halunnut lähteä halpakampanjoihin. Meillä laatu, maku ja huolellinen valmistus ovat toiminnan peruspilareita, sanoo Kokkikartanon toimitusjohtaja Kati Rajala.

Suomalaiset kiinnittävät entistä enemmän huomiota elintarvikkeissa käytettyjen raaka-aineiden alkuperään ja laatuun: jopa 61 prosentille vastanneista laadulla ja alkuperällä oli erittäin paljon tai melko paljon merkitystä. Naiset ovat jonkin verran kiinnostuneempia alkuperästä ja eettisyydestä kuin miehet.

Myös elintarvikkeiden eettisyys kiinnostaa koko ajan enemmän: vastanneista 31 prosenttia kertoi kiinnittävänsä huomiota ruuan eettisyyteen. Luomu- ja Reilun kaupan -tuotteet kiinnostavat myös suomalaisia: 36 prosenttia vastanneista kertoo käyttävänsä jonkin verran luomutuotteita usein tai melko usein.

Kokkikartanon tilaama kyselytutkimus toteutettiin syyskuussa 2016 ja siihen vastasi 503 suomalaista (18–59-vuotiaat, jotka päättävät kotitaloutensa päivittäistavaraostoksista).


Lue Kokkikartanon syntyhistoriasta tästä linkistä.