Tuottajien verkkokauppa alentaa provisioitaan

By 19.12.2016 Ajankohtaista

Viime elokuussa lanseerattu ruuan verkkokauppa Ruokaasuomesta.fi on muuttanut ansaintamalliaan. Verkkokauppa on poistanut yrittäjiltään kuukausimaksut ja laskenut provisiotaan. Ensi vuonna tavoitteena on vahva tuottajamäärän, tuotevalikoiman ja ruokamyynnin kasvu.

Ruokaasuomesta.fi -verkkokaupassa kuluttajat voivat ostaa ruokaa suoraan suomalaisilta maatiloilta ja pk-elintarvikeyrityksiltä ilman välikäsiä. Verkkokaupan toiminnasta ja kehittämisestä vastaa LähiPro Oy, jonka osakekannasta MTK:n omistuksessa olevan Viestilehdet Oy:n osuus on kasvanut 64 prosenttiin.

– Ansaintamallin muutoksilla on tarkoitus vauhdittaa entisestään uusien yrittäjien saamista mukaan. Olemme pystyneet tuplaamaan verkkokaupan tuottajamäärän ja kolminkertaistamaan tuotevalikoiman vajaassa puolessa vuodessa. Nyt myynnissä on jo yli 650 tuotetta 130 eri tuottajalta ja pk-elintarvikeyrittäjältä, sanoo palvelusta vastaavan LähiPro Oy:n toimitusjohtaja Eero Kananen.

Aiemmin Ruokaasuomesta.fi -palvelun provisio oli 9-10 %. Nyt se on 5 % + alv. Lisäksi myynnistä veloitetaan maksupalvelumaksut, jotka ovat 2.5 % + 0,35 € maksutapahtumaa kohden (Nordean maksuissa 0,49 €). Tarkoituksena on mahdollistaa jatkossa muidenkin maksutapojen kuten kortti- tai käteismaksujen mukaan ottaminen. Verkkokauppaan on myös toteutettu useita myyntiä ja tilaamista helpottavia muutoksia yrittäjien ja kuluttajien antaman palautteen pohjalta.

– Myynti on kehittynyt maltillisesti, mutta tasaisesti. Parhaimmillaan tuottajat ovat saaneet myynnin käyntiin jo liittymistä seuraavana päivänä. Tulemme alkuvuoden aikana olemaan järjestelmällisesti yhteydessä palvelussamme oleviin tuottajiin ja elintarvikeyrittäjiin ja auttamaan heitä toimituskanavien löytämisessä sekä markkinoinnissa, Kananen sanoo.

– Kulutuskäyttäytyminen ruuan verkkokaupan suhteen muuttuu hitaasti, mutta olemme menossa oikeaan suuntaan. Uskomme ruuan maatilamyynnin vahvan kasvun jatkuvan ja siihen, että verkkokauppamme tulee lähivuosina kiihdyttämään tätä kehitystä, toteaa Viestilehdet Oy:n toimitusjohtaja Tero-Pekka Hämäläinen.

– Tulemme tekemään uusia avauksia jakelun ja yhteistyökumppaneiden suhteen, lupailee Eero Kananen.


Artikkelin kuvassa Mustila Viinin Maria Tigerstedt oli avaamassa Ruokaasuomesta pop-up -myymälää Helsingin Kukontorilla 13.10.2016.