Poiminta lehdestä nro 3/2016: Ruohonjuuren tarina – Harrastelusta hiuottuun bisnekseen

 

Samaan aikaan kun ruokakaupan myynti juroo paikallaan, Ruohonjuuri kasvaa kohisten. Se on erikoistunut luomuruokaan, luonnon kosmetiikkaan ja terveystuotteisiin. Yritys on edelläkävijä yhteisöllisyyden käyttämisestä myynnin edistäjänä.

Ruohonjuuri Oy sai alkunsa vuonna 1982, kun vaihtoehtotoiminnasta kiinnostuneet opiskelijanuoret alkoivat tuoda uusiopaperia Saksasta. Valikoima laajeni pian kehitysmaa- ja ekotuotteisiin. Myyntipaikkana oli VR:n makasiinien vieressä ollut puurakennus.

Toimitusjohtaja Arto Ranta-aho sanoo Ruohonjuuren arvojen pysyneen samoina sen perustamisesta lähtien.

Toimitusjohtaja Arto Ranta-aho sanoo Ruohonjuuren arvojen pysyneen samoina sen perustamisesta lähtien.

– Toiminnan arvot olivat mökin seinässä ja ne ohjaavat Ruohonjuuren toimintaa tänäkin päivänä, kertoo toimitusjohtaja Arto Ranta-aho, joka tuli yrityksen palvelukseen vuosituhannen vaihteessa.

– Olemme aina olleet rohkea edelläkävijä. Ruohonjuuri oli pioneeri eko- ja luomutuotteiden kaupassa. Toimme vegaaniruuan, raakaravinnon ja superfoodin. Nyt vuorossa on hyönteisruoka heti, kun sitä koskeva lainsäädäntö EU:ssa selkiytyy ja saadaan myyntilupa.

 

Pilkettä silmäkulmassa

Ranta-aho toteaa, että anarkistitaustasta huolimatta yritystoiminta on ollut hyvin edistyksellistä.

– Otimme Suomessa toisena liikeyrityksenä käyttöön maksupäätteet. Otimme varhaisessa vaiheessa käyttöön integroidun toiminnanohjausjärjestelmän ja sähköiset tilausjärjestelmät, joihin verkkokauppa on kytketty.

Ruohonjuuri haluaa tuottaa iloa ja hyvää fiilistä.

Ruohonjuuri haluaa tuottaa iloa ja hyvää fiilistä.

Arto Ranta-aho sanoo Ruohonjuuren missiona olevan tuottaa iloa ja elinvoimaa.

– Tuotteittemme kautta ihmiset voivat paremmin. Järjestämme paljon tapahtumia kuten sinkkuiltoja ja erikseen miesten ja naisten iltoja. Myös lapsille on tapahtumia. Ne lisäävät yhteisöllisyyttä ja saamme mediatilaa etenkin sosiaalisessa mediassa.

– Havaitsimme, että eko- ja luomutuotteita ei myydä ryppyotsaisuudella. Siksi viestintämme on omaperäistä ja tunnistettavaa. Myymälöiden miljöö on palvelumuotoilijoiden suunnittelema ja saman elämyksellisen kokemuksen pyrimme antamaan myös verkkokaupassa.

– Palvelemme asiakkaitamme hymyssä suin ja pilkettä silmäkulmassa. Elämänilo ja hyvä fiilis tarttuvat. Onnellinen asiakas on meille kunnia-asia.

Maantaisin aamupäivällä asiakkaat saavat heittää kassalla noppaa. Jos kutonen tulee, asiakas saa yllätyslahjan.

Ruohonjuuren toimiston seinällä on kuva alkuperäisestä myymälästä, joka sijaitsi eduskuntatalon edessä VR:n makasiinien luona.

Ruohonjuuren toimiston seinällä on kuva alkuperäisestä myymälästä, joka sijaitsi eduskuntatalon edessä VR:n makasiinien luona.

 

Liikevaihtoa 20 miljoonaa euroa 2016

Ruohonjuuri Oy:llä on kahdeksan myymälää, joista puolet on Helsingissä ja loput Turussa, Raisiossa, Oulussa ja Tampereella. Liikevaihto on tarkoitus tulplata kolmessa vuodessa. Vuonna 2013 liikevaihto ylitti 10 miljoonaa, ja viime vuonna se oli jo 16 miljoonaa euroa.

– Tänä vuonna tulemme ylittämään 20 miljoonan euron rajan. Avaamme elokuussa myymälän Isoon Omenaan ja Kalasatamaan vuonna 2018. Olemme jonottamassa liiketilaa Sellosta ja Jumbosta. Huonoille paikoille emme menekään, paaluttaa Arto Ranta-aho.

Ruohonjuuren verkkokaupan myynti vastaa nykyisellään yhtä kivijalkamyymälää, mutta verkkokauppa on yrityksen parhaiten kasvava osa. Kesäkuussa verkkokauppa saa uuden alustan.

– Asiakas pääsee mobiilin avulla virtuaalikauppaan, jotta hän voi hahmottaa saman kokonaisuuden, mitä tarjoamme myymälöissä, selvittää Ranta-aho.

Ruohonjuuren lanseeramia tuotteita on saatavilla nykyisin monista marketketjuista.

– Ne kopsaavat meiltä valikoimaa ja pystyvät tehokkaalla logistiikalla kilpailemaan hinnoilla. Meillä on kuitenkin premiumtuotteet ja ammattitaitoiset myyjät, jotka osaavat valmentaa asiakkaita hyvinvointiin, kehuu Ranta-aho.

 

Rekrytoinnissa tarkka syyni

Ruohonjuuren henkilökunnassa on 120 ihmistä ja yritys panostaa tavarantoimittajiensa kanssa paljon henkilökunnan koulutukseen. Avainasia on kuitenkin onnistunut rekrytointi, jotta saadaan motivoituneita ihmisiä.

– Olemme hyvin haluttu työpaikka ja vaihtuvuus on vähäistä, vuosittain vain 8 prosenttia. Olemme satsanneet rekrytointiin.

Myymäläpäällikköä valittaessa myös myymälän henkilökunta haastattelee ehdokkaita.  Valinnan jälkeen aloitetaan perehdytys, johon kaikki antavat oman osuutensa.

– Kokenut myymäläpäällikkö ”koutsaa” uutta myymäläpäällikköä puoli vuotta. Koeaikana hänen kanssaan keskustellaan kuukausittain. Haluamme varmistua siitä, että hän on Ruohonjuuren kulttuuriin sopiva.

– Koskaan ei voi käyttää liikaa aikaa rekrytointiin ja perehdytykseen. Jos jätämme perehdytyksen hoitamatta, voimme epäonnistumisesta syyttää vain itseämme, sanoo Ranta-aho.

 

Jakamistaloudesta uutta bisnestä

Ranta-aho toteaa yrityksen organisaation olevan matala, ketterä ja itseohjautuva.

– Porukka viihtyy, kun heillä on vapaus tehdä työtä omilla keinoilla yhteiseen päämäärään.

– Asiakaspalvelumme on käsite ja asiakkaamme ovat sitoutuneita. Peräti 96 % asiakkaista voi suositella meitä ystävilleen ja tänä vuonna tavoitteena on nostaa sitä vielä pari prosenttiyksikköä. Myyjät ovat tilanneherkkiä ja pumppaamme koko ajan, jotta ”spiritti” pysyy yllä.

Ruohonjuurella on oma delikeittiö Alppilassa ja luomukauneushoitola Kampissa. Uutena liiketoiminta yritys tutkii jakamistaloutta.

– Haluamme olla ajassa ja haemme uutta bisnestä. Ehkä voimme olla alusta jakamistalouden bisnekselle, mihin tekniikka antaa mahdollisuudet. Olemme tukeneet apurahoilla mm. ravintolapäivää ja Foodie-aplikaatiota, joka edistää myymälöiden ruokahävikin hyödyntämistä.

Vaikka maailmalla on paljon eko- ja luomukauppoja, Ranta-aho katsoo, että Ruohonjuurta vastaavaa konseptia ei ole.

– Yrityskultuurimme, brändi ja tapamme toimia muodostavat meidän kokonaisuuden ja maailmalta ei löydy vastaavanlaista.

– Meillä on yhtiökokouksen valtuutus laajentua myös Ruotsiin. Siellä ekokaupassa tulee olla myös deli ja kahvio.

Sirkku Pilvi on myymäläpäällikkönä Kampissa. – Työpaikka on erittäin mielenkiintoinen, kun koko ajan oppii uusia asioita.

Sirkku Pilvi on myymäläpäällikkönä Kampissa. – Työpaikka on erittäin mielenkiintoinen, kun koko ajan oppii uusia asioita.

 

FAKTAT

 

Ruohonjuuri Oy

  • Perustettu 1982 Helsingissä, myymälä VR:n makasiineilla
  • Suurimpia omistajia ovat ympäristöjärjestö Dodo ry, Ympäristö- ja kuluttajapoliittinen yhdistys sekä Juhani Tenhunen. Lisäksi on parisataa pienomistajaa ja osakkeiden vaihtoa käydään Privanet.fi:ssä.
  • 8 myymälää ja verkkokauppa, tarkoitus laajentua 2 myymälän vuositahtia, myös Ruotsiin.
  • Liikevaihto 2015 oli 16,3 miljoonaa ja liikevoitto 1,1 miljoonaa euroa.

 

Join the discussion One Comment