Kylmä kesä lisää valmisruoan myyntiä

By 4.7.2016 Ajankohtaista

Arvaamaton kesäsää vaikuttaa valmisruoan myyntiin. Viime vuoden kylmä heinäkuu nosti Kokkikartanon valmisruokien myyntiä jopa kolmanneksella, kertoo myynti- ja markkinointijohtaja Jussi Rakemaa.

Jussi Rakemaa kertoo sään vaikuttavan ruokaostoksiin.

Jussi Rakemaa kertoo sään vaikuttavan ruokaostoksiin.

Kesäisin valmisruokien myynti kasvaa. Tärkeä syy tähän on kouluikäisten lasten ruokailu.

  • Koulujen loputtua kesäkuussa lapset ovat kotona, ja vanhemmat tekevät töitä vielä usein pitkälle heinäkuuhun asti. Tällöin tarvitaan helppoja ruokaratkaisuja.

Rakemaan mukaan samanlainen myyntipiikki tapahtuu uudestaan elokuussa, kun osa vanhemmista palaa takaisin töihin ja lapset vielä lomailevat.

Loma-aikojen haasteiden lisäksi myös kylmät kesäsäät kasvattavat valmisruoan myyntiä. Viime vuoden heinäkuun keskilämpötila jäi poikkeuksellisen matalaksi, mikä lisäsi Kokkikartanon tuotteiden kysyntää jopa kolmanneksella.

  • Kesällä ihmiset odottavat pääsevänsä ulos grillaamaan. Jos ulkona on huono sää, turvaudutaan helpommin nopeaan valmiiseen vaihtoehtoon, Rakemaa summaa. Hellekesä puolestaan saa ihmiset kevyempien salaattien ja piknikruokien pariin.

Tälle heinäkuulle ei Kokkikartanolla ennusteta viime vuoden kaltaista myyntipiikkiä, muttei myöskään kovista helteistä aiheutuvaa myynnin laskua. Tulossa on ennusteiden mukaan lämmin, muttei poikkeuksellisen kuuma kesä.

—-

Hyvää Pataa -lehden edeltäjä Tukkutori-lehdessä nro 5/2015 oli Jussi Rakemaan haastattelu. Klikkaa lehteen tästä.