Kotipizzalla pyyhkii nyt paremmin

By 11.9.2016 Ajankohtaista

Talouselämä kertoo, että kun Kotipizza vaihtoi kotimaisiin täytteisiin ja nosti hintoja, sen myynti lähti nousuun. Kotipizza listautui pörssiin vuosi sitten.

Pizzoja on totuttu pitämään ravintolabisneksen bulkkituotteina, joita saa kuudella eurolla ja päälle limun. Pizzaketju yllätti. Se teki kesä- ja heinäkuussa myyntiennätykset ja nosti elokuussa arviota tilivuoden liikevaihdon kasvusta kymmeneen prosenttiin aiemmasta viidestä. Yksi selitys ovat korkeammat keskihinnat.

Mozzarella-pitsa

Mozzarella-pitsa

– Meillä on pitänyt olla korotusten vastineeksi argumentteja: uusi design, uudet tuotteet, kotimaisuusaste ja vastuullisuus, Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen luettelee Talouselämässä.

Kun Tervanen tuli toimitusjohtajaksi vuonna 2012, hän päätti erottua kilpailijoista nostamalla laatua ja parantamalla yhtiön vastuullisuutta.

– Meille tuli iso missio parantaa maailmaa pizza kerrallaan. Tämä on meidän tapa erottua kilpailussa, sanoo Tervanen.

Vastuullisuus tarkoitti esimerkiksi siirtymistä kotimaisiin raaka-aineisiin, ruuan alkuperän avointa kertomista ja tiukkaa kuittipakkoa. Pehmopuheet tarkoittivat yrittäjille kustannusten nousua, mutta Tervanen halusi nostaa Kotipizzan uuteen kategoriaan, eroon kuuden euron kirouksesta.

Suurin muutos Kotipizzan täytteissä on ollut siirtyminen kotimaisiin raaka-aineisiin. Raaka-aineista 58 prosenttia tuli viime vuonna Suomesta. Vielä pari vuotta sitten esimerkiksi liha oli ulkomaalaista, nyt kokonaan kotimaista.

99 % ravintoloista franchising-yrittäjillä

Kotipizza Group -yhtiöihin kuuluvat Suomen suurinta pizzaketjua hallinnoiva Kotipizza Oyj sekä ruuan hankintaan, tukkukauppaan erikoistunut Helsinki Foodstock Oy sekä meksikoilaistyylisestä Chalupa-ravintolaketjusta vastaava Chalupa Oy. Kotipizza Group toimi aikaisemmin nimellä Frankis Group.

Kotipizza on suomalainen, vuonna 1987 perustettu pizzaketju, jolla on tällä hetkellä lähes 270 ravintolaa. Kotipizza-ketjun ravintoloiden myynti vuonna 2014 oli 70,2 miljoonaa euroa.

Yli 99 prosenttia Suomen Kotipizza-ravintoloista on franchising-periaatteella toimivia itsenäisten franchising-yrittäjien johtamia ravintoloita. Franchising-yrittäjä saa käyttöönsä testatun ja kannattavan liikeidean sekä valmiin tuotteen ja tuotemerkin, ketjun tietotaidon ja muut yhteistyön edut.

Kotipizza Groupin tavoitteena on lanseerata Suomen markkinoille uusia fast casual -ravintolakonsepteja, joissa panostetaan kohtuuhintaiseen, mutta perinteistä pikaruokaa tuoreempaan ja vastuullisemmin tuotettuun ruokaan. Konsernin ensimmäinen uusi konsepti on vuoden 2015 aikana toimintansa aloittava meksikolaistyylinen Chalupa-ketju.

Kotipizza Group on julkinen osakeyhtiö, joka on listattu Helsingin pörssin päälistalle. Yhtiön suurimpia omistajia ovat Sentica Partners Oy:n omistamat rahastot. Sentica on riippumaton kotimainen pääomasijoittaja, joka keskittyy keskisuurten ja pienten kotimaisten yritysten omistamiseen sekä aktiiviseen kehittämiseen. Sentica hallinnoi yhteensä noin 180 miljoonan euron pääomia ja sijoittajina ovat pääasiallisesti suomalaiset institutionaaliset sijoittajat sekä eturivin eurooppalaiset rahastojen rahastot.