Kolme voittoa Suomeen Ranskan elintarvikekilpailussa

By 6.4.2018 Ajankohtaista

Kolme suomalaista elintarvikeyritystä on voittanut oman kategoriansa maineikkaassa Snacking d’Or -kilpailussa Ranskassa. Välipala- ja napostelutuotteisiin erikoistuneessa kilpailuissa haettiin tänä vuonna terveellisiä ja trendikkäitä välipaloja.

Taina Laitinen, Vavesaaren Tila Oy, Johanna von Wrigt, Åby Foods Oy, Ali Turpeinen, Alabi Oy, Omaleipuri.Kuva Jennifer Delhotellecie, Pariisi

Kangasniemeläisen Vavesaaren Tila Oy:n rapaperimehutiiviste voitti juoma-sarjan. Utajärveläisen Alabi Oy Omaleipurin perinteiseen tapaan leivottu suomalainen perunarieska voitti valmistuote-sarjan. Porvoolaisen Åby Foods Oy:n fenkoli-, lakritsi- ja mustaherukkaruislastut vievät aperitiivi-sarjan voiton.

Porvoolaisen Åby Foods Oy:n fenkoli-, lakritsi- ja mustaherukkaruislastut

20 hengen ruoka-alan ammattilaisista ja vaikuttajista koostuva raati valitsi kilpailuun pääsevät tuotteet. Raadin arvioitavaksi Suomalaiset tuotteet etsittiin ProAgria Etelä-Suomen ja Action Finlandin vientihankkeen tuotteista. Lopulliset voittajat valittiin yleisöäänestyksellä, jossa annettiin lähes 100 000 ääntä.

– Tällaiset voitot tuotekilpailuissa nostavat maamme ja sen laadukkaat elintarvikkeet julkisuuteen Ranskassa, missä tiedetään meistä yhä hyvin vähän. Kilpailun voittajat saavat jakelutiet auki Ranskan markkinoille: esimerkiksi supermarketketju Intermarchélla on yhteensä lähes 1 900 myyntipistettä. Tällä nostamme laatu- ja terveystietoisten ranskalaisten kuluttajien kiinnostusta ja luottamusta suomalaisiin tuotteisiin, iloitsee Action Finlandin toimitusjohtaja Jarna Coadic.

Utajärveläisen Alabi Oy Omaleipurin perinteiseen tapaan leivottu suomalainen perunarieska

Terveelliset ja luonnolliset tuotteet kiinnostavat Ranskassa, ja terveellisten välipalojen kysyntä on jatkuvassa kasvussa. Snacking d’Or -kilpailuun etsittiin tänä vuonna erityisesti korkeatasoisia ja terveellisiä uutuuksia välipala- ja napostelusarjoihin.

Ovet maailman huippukeittiöihin avautuvat usein laadukkaille raaka-aineille Ranskan suurten elintarvikemarkkinoiden kautta. ProAgria Etelä-Suomi ry ja Action Finland! käynnistivät keväällä 2015 hankkeen, jonka avulla suomalaiset laadukkaat pk-yritysten elintarvikkeet saavat mahdollisuuden päästä Ranskan-markkinoille.

Vientihankkeessa selvitetään tarkkaan potentiaalisten ostajien mieltymykset: ravintola-alan huippuammattilaiset sekä sisäänostajat testaavat kaikki vientitoimintaan ehdolla olevat tuotteet ja vain potentiaaliset hyväksytään mukaan.

– Olemme valikoineet mukaan vain tuotteita, joilla on todellisia mahdollisuuksia menestyä näillä vaikeilla markkinoilla. Tehtävä on haastava, koska vaatimustaso Ranskassa on sekä tuotteiden että palvelun suhteen erittäin korkea, tähdentää Tuula Repo ProAgriasta.

Suomalaisia tuotteita löytyy muun muassa Rungis-tuoretukkutorilta ja Ranskan gourmet-sektorin jakelijoilta, ja niitä kohtaa usein myös Michelin-ravintoloissa, VIP-tapahtumissa ja huippumuotihuoneiden teesalongeissa.