Kalatalo syntyi uudelleen

Helsingin Kalatalo Oy tulee uusien trendituotteiden kanssa markkinoille. Yhtiö toimii Keravan modernissa Kalatalossa, joka oli liian kallis aiemmille yrityksille. Oheinen artikkeli on julkaistu Hyvää Pataa -lehden numerossa 6/2017.

Kalafirmat siirtyivät vuonna 2012 Helsingin Kalasatamasta asuinrakentamisen tieltä Keravalle. Huippumoderneissa tehdastiloissa, Kalatalossa, aloittivat perinteikäs Helsingin Kalansavustamo Oy, Stadin Kala Oy, Kalatalo Leikkuu Oy ja Merta Logistic Oy.

Kalatalo on rakennettu neljän yrityksen tarpeisiin ja on kooltaan lähes 5000 neliömetriä. Osa seinäpinnoista on hygieniavaatimusten mukaisesti rosteripinnalla ja osa jopa haponkestävällä pinnalla. Venäjän kaupan sulkeuduttua ja Suomen taantuman syvennyttyä Kalatalon yritykset joutuivat vaikeuksiin.

– Jo alkuperäisesti rakennus oli liian kallis matalan lisäarvon tuotteille, analysoi uuden Kalatalon toimitusjohtaja Janne Rantanen.

Janne Rantanen oli aiemmin investointipankkiiri ja nyt hän on sitoutunut elintarvikealaan. Hän esittelee Jokaiselle-tuotesarjan Vebabia ja Falafel-pyöryköitä salsalla.

Uusi alku toteutui 2015 syksyllä, kun Merta Logistic Oy osti Helsingin Kalansavustamo Oy:n pesän koneet ja brändin. Merta Logisticin yksi omistaja, Gummeruksen hallituksen puheenjohtaja Eero Salojärvi, panosti lisää rahaa ja kokosi mukaan sijoittajaryhmän. Osakkaiksi tulivat mm. Janne Rantanen ja Otto Kuojärvi Multicatering Oy:stä.

Merta Logistic muutti nimensä Helsingin Kalatalo Oy:ksi. Vuoden 2016 aikana Helsingin Kalatalo Oy osti jäljelle jääneitten yritysten osakekannat ja omistaa nyt sataprosenttisesti modernin kiinteistön ja operoi talon elintarvikeliiketoimintoja.

Suomen järvikalat käyttöön

Janne Rantanen paaluttaa, että Kalatalo ei käsittele enää matalan lisäarvon tuorekalaa, vaan valmistaa korkeamman jalostusasteen tuotteita kuten kalapihvejä, kalapullia, ruokakomponentteja ja valmisruokia, myös vegaaneille.

– Uudelleenjärjestelyn jälkeen meillä on nyt käynnissä voimakas kasvu, kun laitteistolle haetaan täysimääräistä käyttöä. Talon vuosikapasiteetti on noin 5 miljoonaa kiloa ruokaa, joten me voimme yli viisinkertaistaa tuotantomme, laskee Rantanen.

– Ensi vuodelle on budjetoitu noin 50 prosentin kasvu. Kasvu tulee korkeamman lisäarvon jalosteista kuten valmisruuista ja ruokakomponenteista HoReCa-kenttään.

Tuotekehityksestä vastaava Jari Pimiä oli tehnyt kalatuotteiden kehitystyötä kimpassa Lahden Aterian kanssa, kun Vesijärvestä haluttiin poistaa ns. roskakalaa eli särkeä ja muita pienkaloja. Tuloksena oli villikalapihvi, joka sai Lahden koululaisilta ja vahainkotien asukkailta erinomaiset arvosanat.

Keittiömestari Jari Pimiä vastaa tuotekehityksestä. Frittimuikkua myydään 200 gramman rasioissa kuluttajille ja 1,5 kilon laatikossa HoReCa-sektorille ja kauppojen palvelutiskeihin.

– Numeromiestä kiinnostaa aina, kun raaka-aineella on osoitteena joko kompostointi tai elintarvikekäyttö. Mutta tärkeintä on, että hoitokalastuksessa syntyvästä kalasta saa erinomaisen makuista ja terveellistä ruokaa, jonka hiilijalanjälkikin on mitätön, Rantanen kertoo villikalapihvin synnystä.

Kalatalo ei kuitenkaan osta järvikalaa kokonaisina vaan tuoreena massana, josta on ruoto poistettu. Särjestä saadaan talteen vajaa puolet ja loppu menee minkin rehuksi.

– Ruotoja on turha kuljettaa satoja kilometrejä tuotantolaitokselle, joten massaus on tapahduttava lähellä kalastusalueita, laskee Rantanen.

Kalamassaa tehdäänkin nykyisin ympäri Suomen, kun Kalatalon sopimuskalastajat ovat paikallisesti päässeet yhteistyöhön.

Mätiä pastöroituna Aasiaan?

Villikalapihvejä myydään HoReCa-sektorille ja vähittäiskauppojen palvelutiskeihin tuoreena 5 kilon laatikoissa ja pakasteena kahden pihvin pakkauksissa.

– Villiruoka on nousussa ja villikalapihveillä on hyvä kysyntä. Kiinassa asuneena tiedän, että tällainen kalaruoka olisi sielläkin erittäin haluttua, mutta meillä on tekemistä vielä Suomenkin markkinoilla, sanoo Janne Rantanen.

Rantanen on juuri palannut Finpron vienninedistämismatkalta Japanista, missä hän oli esitellyt Kalatalon valmistamaa kirjolohen mätiä.

–  Olemme pastöroineet mädin ja tuote säilyy jääkaapissa vuoden. Mädin rakenne säilyy muuttumattomana toisinkuin pakastetun mädin. Uskon, että pastöroidulle pohjoismaiselle mädille on hyvät markkinat Aasiassa, missä mm. sushien valmistukseen käytetään valtavat määrät eri kalojen mätiä.

Vegaaniruokaa jokaiselle

Kalatalolla on FSSC 22000-sertifikaatit kala-, liha- ja valmisruoan valmistukseen.

– Kevätalvella tuomme valmisruokasarjan kala-aterioista vähittäiskauppoihin, lupaa Rantanen.

Rantasen mukaan kala on paljon muutakin kuin fileetä. Kalatalon fokus on hyvänmakuisissa pihveissä ja pullissa. Syksyn uutuus Rantakalapulla on kuten villikalapihvikin hyvin lapsiystävällinen tuote.

– Teemme pihvejä ja pullia, sushia, frittimuikkua, savukalatuotteita sekä graavikalaa. Teemme tuotteita Kalatalo-brändillä ja rahtityönä tilaajan omalla tuotemerkillä.

Kalatalo tekee myös vegaaniruokaa Jokaiselle-tuotemerkille.

– Kehitimme 50 000 ihmisen ”sipsikaljavegaanit”-facebook-ryhmän avustuksella Jokaiselle-tuotesarjan kesällä 2016. Maistatimme 7 erilaista vegaaniruokaa maistatussessiossa, mihin osallistui satoja ihmisiä. Otimme jatkokehitykseen alkuun 3 ruokaa ja nyt markkinoilla on jo 5 täysin vegaanista valmisateriaa, kertoo Rantanen tuotekehityksestä, joka samalla raivasi markkinarakoa.

Kalatalo valmistaa Falafel-pihviä ja -pullaa myös ravintolakenttään, Falafelpullia tulee myös vähittäiskauppaan sekä tuoreena Jokaiselle-sarjassa että pakasteena.

Janne Rantanen kertoo, että uusi Kalatalo on paljon tehokkaampi toimija kuin edesmennyt.

– Meillä on nyt yksi operatiivinen yritys, kun aiemmin oli neljä näkemyksiltään erilaista yritystä. Esimerkkinä tehottomuudesta on sekin, että jokaisella tehtaalla toimineella yrityksellä oli oma pakkaamonsa. Nyt neljä pakkaamoa on yhdistetty yhdeksi, kun ulkoistimme pakkaamisen LP Packing Oy:lle. Se investoi koneisiin ja tekee pakkaamista kolmessa vuorossa myös muille yrityksille. Samalla saimme lisää tuotantotilaa käyttöön omaan toimintaamme.

– – –

Voit lukea Hyvää Pataa -lehden tästä linkistä(hinta 5 €/lehti)