Jussi Murtomaan tie: Ruokakauppiaasta pientuottajaksi

Murtomaan Oy:n käsityönä valmistaman Hermannin näkkärin maine on kiirinyt edeltä, kun kysyntää on ollut tuotantoa enemmän. Nyt entisen K-kauppiaan näkkärit tulevat myös S-kauppojen saataville kautta valtakunnan. Artikkeli on julkaistu Hyvää Pataa -lehdessä numerossa 5/2018.

Jussi Murtomaa on valmistanut Hermannin näkkäriä puolentoista vuoden ajan Keravalla. Taikinalevyt menevät uuniin 40 minuutin ajaksi.

 Jussi Murtomaa on ollut pientuottajana vajaa kaksi vuotta. Sitä ennen hän loi uraa ruokakaupassa, alkuun runsaat 10 vuotta palvelutiskissä ja sitten 8 vuotta kauppiaana. Kauppiasura alkoi Vantaalta K-market Naapurista 2009 ja jatkui K-supermarket HerkkuPähkinässä ja K-supermarket Lähderannassa Espoossa.

– Lopetin kauppiaana 2016 hyvässä hengessä Keskon kanssa.  Päätös kypsyi ollessani osittaisella hoitovapaalla, sillä minua alkoi houkuttaa villi ja vapaa yrittäjyys ruoan pientuottajana. Päätin lähteä koettamaan, jotta toteutumaton haave ei jäisi harmittamaan.

Jussilla oli takataskussa näkkäriresepti, jonka hän oli kehittänyt esitehtävänä hakiessaan vuonna 2012 Master Chef Suomi -kilpailuun. Siemennäkkileipä herätti tuomareissa ihastusta ja hän testasi vuosien ajan sen myyntiä omassa kaupassaan.

Uuteen bisnekseen lähtiessään Murtomaa ei voinut rakentaa varmoja kannattavuuslaskelmia, vaan päätös perustui intuitioon ja riskinottoon. Lisäbisneksenä hänellä oli ruokarekka, jolla hän vieraili yleisötapahtumissa.

– Nyt kun on myyntiluvuissa kiinni, voi jo tulevaa suunnitella, toteaa yrittäjä.

Saatavuus laajenee

Sopivat elintarviketilat Jussi löysi kiinteistövälittäjän avustuksella Keravan rautatieasemalta Pohjanheimon talon kellarista.

– Kun asuimme Hermannin kaupunginosassa, puolisoni Lotta ehdotti tuotteelle nimeksi Hermannin näkkäriä, joka sai kelvata.

Tuotanto Keravalla alkoi vuoden 2017 keväällä.  Jussin työmatka Helsingistä kestää vain parikymmentä minuuttia, kun hän saa ajaa ruuhkaa vasten. Keravalla on paljon muutakin elintarviketeollisuutta ja se on logistisesti optimaalisessa paikassa.

Paljon puhutaan pientuottajien vaikeuksista saada tuotteitaan kaupan hyllyyn, mutta Jussi Murtomaa tiesi, että kaupoilla on intressi saada uusia tuotteita valikoimiin.

– Minulla oli tukena tuttu kauppiasverkosto, mutta ei tuotetta kauan esillä pidetä, jos se ei ole myyvä.

Alkuun Jussi jakeli näkkäriä pääkaupunkiseudun kauppoihin, mutta nyt sitä on valtakunnallisesti saatavissa K-supermarketeista ja K-citymarketeista.

– Marraskuussa Hermannin näkkäri tulee myös S-ryhmän valikoimiin, mitä pidän merkittävänä onnistumisena, toteaa Jussi pääsystään entisen kilpakumppanin toimittajaksi.

– Pystymme nyt vastaamaan kysyntään. Teemme pisimmillään 12 tunnin työpäiviä ja töissä on viisi henkilöä.  Voimme lisätä henkilökuntaa ja työvuoroja.

Uutuustuotteita luvassa

Murtomaa Oy tekee näkkäriä käsityönä. Taikina levitetään lastalla uunipelleille. Peruspohjassa on 15 prosenttia ruisjauhoa ja 15 prosenttia kaurahiutaleita ja loput 70 prosenttia on pellavan, auringonkukan ja seesamin siemeniä. Näkkärissä ei ole kananmunaa eikä maitoa.

Nyt näkkäriversioita on jo neljä: classicin lisäksi myynnissä on kurpitsansiemen merisuolalla, rosmariinilla maustettuna ja gluteeniton näkkäri.

– Nämä tuotteet pysyvät käsintehtyinä artesaanituotteina, vaikka kilpailua on siemennäkkäreihin tullut.

Vuonna 2019 Murtomaalta tulee uusia tuotteita.
– Kiinnostukseni on normaalin ruokavalion tuotteisiin, joita itse käytän paljon ja joita mielelläni maistelen. Kuivapuolen toimijana tullaan kuitenkin pysymään, paljastaa Jussi tulevista tuotteista.

Ohjeita pientuottajalle

Jussi Murtomaalla on kokemusta sekä kauppiaana että pientuottajana. Hän rohkaisee pientuottajia ottamaan yhteyttä kauppiaisiin, sillä heillä on aito kiinnostus uusiin ja laadukkaisiin tuotteisiin. Kaupan asiakkaat arvostavat aitoja, käsintehtyjä ja paikallisia tuotteita.

Yrittäjän on selvitettävä byrokratian vaatimukset kunnan elintarviketarkastajalta ja Eviralta.  Tällöin selviävät mm. elintarvikehuoneiston kelpoisuus ja pakkausmerkinnät.

– On otettava selvää myös kaupparyhmiltä, mitkä ovat niiden vaatimukset muun muassa pakkauskokojen ja koodien sekä säilyvyyden suhteen.

Murtomaa muistuttaa pohtimaan myös logistiikkaa.

– Kun paketti on kasassa, kaupat ottavat uutuuden mielellään, mutta tuotteen tulee kiertää, jotta hyllypaikka säilyy. Tuotteen menekkiä on oltava valmis edistämään esimerkiksi maistatusten avulla.

– Kun kuluttaja saa hyvän kokemuksen, jäävät makujälki ja tuotteen tarina mieleen. Hän hyväksyy, että tuote saa maksaa enemmän kuin kilpaileva teollisesti valmistettu volyymituote.